Historie Fiat Professional

Spolupráce s profesionály déle než 100 let.

V roce 1903 bylo vyrobeno první užitkové vozidlo Fiat: 24 Horse Power. Od té doby naše historie trvá již déle než jedno století, přičemž vždy nabízíme rozmanité modely vytvořené pro splnění potřeb každé doby.

Budeme sledovat tuto cestu, desetiletí po desetiletí, abychom zjistili, jak tato značka byla vytvořena a jak rostla, díky vývoji a zvyšujícímu úspěchu našich vozidel.


Přejít na galerii

1901 - 1910

Rok 1901 se chýlil ke konci, když na výstavě v Miláně vystavoval nově otevřený závod Fabbrica Italiana Automobili Torino dva autobusy a neobvyklý požární přívěs: tím byla vydlážděna cesta k vytvoření prvního skutečného nákladního vozidla Fiat, 24 HP, o pouhé dva roky později.

V roce 1903 začala výroba lehkých užitkových vozidel modelem 24 Horse Power, který dostal své jméno podle výkonu svého motoru. 24 HP, malé svou velikostí (zhruba stejné velikosti jako dnešní vozidla) nabízelo stejné využití a stejnou nosnost jako skutečné nákladní vozidlo, s valníkem vyrobeným z ošetřeného dřeva, který dokázal pojmout až 4 000 kg zboží.

Při na svou dobu revoluční povaze 24 HP bylo nutné vybudovat tři pokusné prototypy. Testy byly prováděny jeden po druhém a 24 HP je všechny složil. Potom o nové vozidlo projevily zájem americké ozbrojené síly.

V roce 1906 byl 24 HP vyráběn v malém rozsahu, ale jeho nástupce, 18-24 HP “carro automobile” se již vyráběl ve velkých počtech a těšil se velkému úspěchu.


Přejít na galerii

1911 - 1920

Výroba prvního „skutečně užitkového vozidla“ začala v období 1911-1915. Impulz pro výrobu přišel nejdříve a především z požadavků 1. světové války a v tomto období vývoz představoval velmi podstatnou část obratu této turínské společnosti. Ozbrojené síly se staly nejlepšími zákazníky společnosti Fiat a Fiat brzy dodával Ministerstvu války ve Francii, Rusku, Řecku a Velké Británii lehká užitková vozidla.

V roce 1911 bylo vytvořeno vozidlo 1F (F zkracuje „furgone“, tj. dodávka), první vozidlo s karosérií dodávky. S objemem válců 1 846 cm3 a nosností 500 kg toto vozidlo, které vzniklo na základě vozidla TIPO 1 car, bylo ideální pro služby poskytované na krátkou vzdálenost. Britská královská pošta zakoupila některá tato vozidla právě z těchto důvodů.

Ve stejném roce se objevil i masivnější 2F. Byl vytvořený na základě TIPO 2 z roku 1910 a měl objem válců 2 813 cm3, jmenovitý výkon 20 HP a nosnost 1 000 kg. Jeho nákladní verze, s karosérií krytou plachtou, byla nabízena pro použití jako vojenské nákladní vozidlo a často se používala pro přepravu lidí a materiálu. V této konfiguraci byl rovněž dodáván Britskému královskému námořnictvu.


1921 - 1930

Po ekonomické krizi v roce 1921 tento sektor začal do roku 1922 vykazovat první známky obnovy: od reorganizace dopravních zákonů (zrušení daně z motorových vozidel a přidělení státní poznávací značky pro každý okres) až po zahájení prací na silnici spojující Miláno a italská jezera (Miláno – Laghi), první hlavní silnice s pruhem speciálně pro vozidla pro nákladní přepravu (v březnu 1923).

Ve světle probíhajících změn se Fiat v roce 1925 rozhodl investovat více do výroby přepravních vozidel, čímž došlo k rozšíření sortimentu a diferenciace výrobků s ohledem na nosnost, velikost a motory. V tomto období se definice „lehkého užitkového vozidla“ začala používat sama o sobě.

Začala být vyráběna lehká nákladní vozidla, včetně 502F, 503F, 505F, 507F a 509F, v reakci na rostoucí poptávku po specializovaných vozidlech pro splnění specifických prací a požadavků na přepravu (včetně vozidel navržených pro speciální účely, jako např. sanitky, hasičská vozidla, vozidla pošty atd.).

V roce 1928 Fiat pracoval ještě pilněji, aby urychlil rychlost růstu silniční přepravy a podpořil plánovanou silnici mezi Turínem a Milánem (Turín – Milán), hlavní silnici, která by spojovala dvě hlavní centra výroby v Itálii. Rovněž byla zřízena SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) za účelem propagace konvenčních systémů úhrad, díky čemuž je snazší uvádět vozidla na trh.


Přejít na galerii

1931 - 1940

Fiat se spojil s dalšími turínskými značkami specializujícími se na výrobku vozidel za účelem optimalizace nákladů na výrobu a vydláždění si cesty ke slibné budoucnosti.

Rok 1932 přinesl nástup vozidla Balilla Van, malého nákladního vozidla 508. „Trpaslík“ (jak bylo toto nové vozidlo překřtěno) bylo lehké a snadno se řídilo a představovalo verzi slavného vozidla určenou pro přepravu zboží: pohodlí, nízká spotřeba paliva, nejvyšší rychlost 75 km/h a únosnost 320 až 380 kg. Byl to velký hit: za 5 let počet vyrobených vozidel Balilla (včetně mnoha malých nákladních vozidel) dosáhl 113 000!

Další vozidlo, které pochází z tohoto historického období, byl první nákladní vozidlo Fiat s naftovým motorem určené konkrétně pro nákladní přepravu. Byl to vůz 621 s nosností 2 250 kg, uzavřenou kabinou s dvěma přístupovými dveřmi, stahovacími okénky, předním sklem s otočným otevíráním, plochým valníkem se sklopnými bočnicemi a zadní sklopnou deskou a možností upevnění kovových oblouků pro upevnění voděodolné plachty.

V roce 1934 byla řada rozšířena o čtyřválcový naftový motor 55 HP, oproti verzi 45 HP vybavené benzínovým motorem. To však není vše. Úspěšná řada 621 nabízela nejen naftové a benzínové motory, ale byla obohacena i o verzi s elektrickým pohonem se svazkem baterií pod oddělením pro cestující.


Přejít na galerii

1941 - 1960

V první polovině 40. let 20. století výroba Fiatu drasticky poklesla, když se účast Itálie ve válce obrátila k nejhoršímu a rovněž v důsledku bombardování, které zdevastovalo Turín, závody Fiat a četné malé pomocné továrny.

Společnost Fiat pochopila, že ekonomický rozvoj se týká nejen průmyslu, ale že ovlivňuje rovněž malé nezávislé firmy: majitelé obchodů a prodejci potřebovali vozidla vhodná pro jejich potřeby, aby mohli přepravovat malé množství zboží, vzorků nebo zařízení.

Tato vize se stala realitou v roce 1947, kdy se Fiat, povzbuzený vynikajícími výsledky prodeje dosaženými vozidlem 1100, rozhodl vyrábět derivační modely užitkových vozidel.

Fiat 1100 ALR byl jeden z prvních užitkových modelů, které byly vyráběny hned po válce, což byl faktor, který spolu s jejich vynikající kvalitou znamenal, že tato vozidla se brzy stala jedním ze symbolů obnovy Itálie.

Fiat 1100 ALR, vybavený spolehlivým motorem, extrémně robustní převodovkou a odolným a pružným rámem, které mohly být upraveny na širokou škálu použití (zemědělství, průmysl, osobní přeprava a nákladní přeprava), je považován za předchůdce pozdějších modelů užitkových vozidel.


Přejít na galerii

1961 - 1970

V roce 1967, po úspěchu vozidla 600 multipla, Fiat rovněž obnovil svou řadu užitkových vozidel a uvedl na trh Fiat 238, velkou dodávku založenou na mechanickém systému Primula (Autobianchi), s benzínovým motorem 1,2 44 k s maximální rychlostí 105 km/h.

Fiat 238, vyráběný mezi lety 1967-1983, byl od svého uvedení na trh k dispozici v různých verzích: dodávka, nákladní vozidlo, kabina s podvozkem, osobní přeprava a sanitka.

Tato filozofie silně ovlivnila a utvářela pozdější Fiat 242 a Fiat Ducato.


Přejít na galerii

1971 - 1980

Uprostřed 70. let 20. století se společnost Fiat znovu zavedla se specializací na různé sektory: výroba průmyslových vozidel byla oddělena od výroby osobních vozidel; v roce 1975 bylo zřízeno IVECO (důležitý mezník v historii nákladní přepravy) a vznikla značka lehká užitková vozidla Fiat, která na trh uvedla modely 242, 850T, 900T a Fiorino 127 (vyráběno v Brazílii a dodnes zde vyráběné).

Fiat 242, vyráběný do roku 1987, dominoval na trhu po celá 70. léta 20. století: pevný a spolehlivý, s nízkým nakládacím prahem a velmi jednotnou korbou, byl rovněž používán pro velmi specifické účely, jako např. verze pro veřejnou a smíšenou přepravu a rovněž inovační a nejlépe prodávané volnočasové verze s adaptací na karavan.

V Itálii i v Evropě v těchto letech rostla poptávka po malých dodávkách pro dodávky ve městech a spojení mezi městy. Odpovědí Fiatu bylo vozidlo 127 Fiorino, první malá dodávka vyrobená v Itálii. Bylo toho dosaženo na základě převzetí nejlépe prodávaného vozidla v Evropě, 127, a zachováním jeho mechanických vlastností a prvků pohodlí a jeho dovybavení nosností 360 kg plus řidič a řadou nadstandardního vybavení, které jej vyčleňuje oproti konkurenci: spoiler, přepážka kabiny (odnímatelná po částech) a uzamykatelné zadní dveře, které se otevírají v úhlu 90°.

Mezi novými produkty vyráběnými v roce 1978 nemůžeme opomenout verzi Panorama řada 238E, vozidlo s 9 sedadly navržené jako reakce na nový trh požadující přepravu skupin osob. Vozidlo navržené pro přepravu 9 osob, které chtějí cestovat společně, do práce nebo na dovolenou a nabízející úspory ve spotřebě paliva, se rychle stalo ideálním vozidlem pro různé sektory, jako např. hotely, půjčovny aut, komunity a sportovní týmy.


Přejít na galerii

1981 - 1990

Rok 1981 se vyznačoval první výrobou revoluční dodávky Ducato x2/12. Tento nový model, vytvořený z návrhu z roku 1978, měl být lehkým užitkovým vozidlem, které by bylo úspěšné po celé Evropě. Po vozidle Ducato x2/12 následovalo Ducato x2/30. Nejen že byl dosažen cíl, ale výsledky předčily všechna očekávání a jeho úspěch dokazuje i skutečnost, že se tento model vyrábí i o 25 let později.

V roce 1981 bylo rovněž vyvinuto nákladní vozidlo Fiorino pickup, které naplňovalo rostoucí potřebu po další diverzifikaci užitkových vozidel, od dodávek po pickupy.


Přejít na galerii

1991 - 2000

V 90. letech 20. století po modelu Ducato následovaly další úspěšné modely: Scudo, Doblò a dodávkové verze modelované na příslušných modelech vozu.

Nástup vozidla Scudo, které se vyrábí od roku 1995, naplnil potřebu nabízet užitková vozidla pro profesionály, kteří hledají kompaktní dopravní prostředek s dobrou únosností a jízdními vlastnostmi osobního vozidla.

Doblò, které se vyrábí v Turecku, bylo uvedeno na italský trh v roce 2000 a na další mezinárodní trhy v roce 2001: okamžitě dosáhlo pozoruhodného úspěchu.

V roce 2000 rovněž došlo k vývoji konceptu pickupu – poprvé vytvořen v roce 1981 u Fiorina – s nástupem vozidla Strada, nákladního vozidla pickup z rodiny Palio.


Přejít na galerii

2001 - 2010

Společnost Fiat Professional nadále expanduje: za posledních 5 let zcela obnovila svůj sortiment výrobků a zavedla další nové modely.

V roce 2006 bylo na trh uvedeno Nové Ducato, které i v dnešní době nadále představuje špičku řady: charakteristický, nejmodernější vzhled, pohodlí a vysoký výkon, ještě obsáhlejší telekomunikační a bezpečnostní zařízení, nízké náklady na údržbu a nesčetná vyznamenání od mezinárodního tisku jako nejlepší vozidlo pro volnočasové přestavby.

Ve stejném roce Doblò Cargo získalo prestižní cenu „Mezinárodní dodávka roku 2006“ díky svému originálnímu designu, novým verzím s dlouhým rozvorem, živým naftovým motorům Multijet a Natural Power a vyšší únosností a objemem nákladového prostoru.

V roce 2007 bylo na trh uvedeno Nové Scudo, vozidlo spojující atributy osobního vozidla (úroveň výkonu, ovladatelnost a pohodlí) s prvky, které jsou typičtější pro obchodní přepravu (prostor, snadné nakládání, spolehlivost), a vylepšující přednosti předchozího modelu s úplnou řadou vozidel pro přepravu osob.

Rok 2008 byl rokem vozu Nové Fiorino: byl vytvořen pro splnění nejnovějších potřeb přepravy zboží ve městech pro ty, které tráví hodně času cestováním nebo kteří musí provádět dodávky (například obchodníci, údržbáři, servisní společnosti nebo pony express). Jedinečné a inovační vozidlo s originálním a dynamickým stylem, které je prostorné, kompaktní, živé v provozu a cenově nenáročné na údržbu, získalo prestižní ocenění „Mezinárodní dodávka roku 2009“, mezinárodní uznání za toto bezpečné a ovladatelné vozidlo, které je schopno „dojet tam, kam se ostatní nedostanou“.